Göz egzersizleri / Bates Metodu / Palming / Hidroterapi


Hayatını sadeleştirmeye çalışan biri olarak, hayatıma yeni giren enstrümanları(gözlük-lens) esefle kınıyorken bazı bilgiler edindim. İşe yarayıp yaramaması konusunda pek bilgim yok. Fakat insan isterse bir bardak su bile onun için şifa kaynağı olabilir diye bir felsefeye sahip olduğumdan bu teknikleri uygulamak bana zül gelmedi. Üstelik Aldous Huxley, Bates teknikleriyle gözlüklerine veda eden ünlülerden biriymiş. The Art of Seeing ise bu deneyimlerle alakalı kitabının adı.

Bates Metodu / William Bates

20. yy başlarında göz cerrahı W. Bates, göz bozukluklarının tedavisi için gözlüğün uygun bir seçim olamayacağını düşünüyordu. Ona göre görme kusurları göz lensinden değil göz kaslarının zayıflığından ya da görmeyi unutmaktan kaynaklanıyordu. İnsanlar için görmek özel çaba gerektiren bir yeti olamazdı, bebekler bir şeyi görmek için gözlerini kısma ihtiyacı duymazlardı. Görme kusurları önce zihinsel süreçlerin etkisindedir. Baskı altındaki insanlar iyi görememeye başlar. Yani sadece stres yüzünden daha az görme eğilimine girmiş olabiliriz. Bates teknikleriyle görmeyi yeniden öğrenmemiz gerekir.

Henüz Bates'in, Perfect Sight Without Glasses adlı kitabını okumadım. Nette, Youtube'da bulduklarımdan derlediklerim ise şöyle:

*Teknikler uygulanırken lens, gözlük takmıyoruz. Uygulamaya devam etmek istiyorsak bir numara düşük gözlük veya lens kullanmak gerekiyor. Yoksa gelişim sağlanamaz.

-Palming

Avuçlamak anlamına geliyor. Önce dik oturabileceğin bir yerde, bir masa başında kaslarını gevşeterek otur. Omurganı düzleştir. Ellerini 20-30 sn birbirine sürterek ısıt. Isınan ellerinle vücudunu, boynunu sıvazla. Rahatla. Tekrar ellerini ısıt. Dirseklerini masaya dayayarak yorulmasını engelle. Gözlerini iki elinle kapat. Ellerin birbiri üstüne değsin. Tıpkı kelebeğin kanadı gibi kapladığın gözlerine koyu bir karanlık sağla. Hiç ışık girmediğinden emin olduğunda gözlerini kapat. Ellerin pamuk gibi yumuşak olsun ve gözüne, yüz kemiklerine baskı yapmasın. Bu esnada dünyanın karanlıktan ibaret olduğunu düşün. Ağaçlar, çiçekler, insanlar, yürüyen karanlıklar... Sonra yerde uzanmış bir sekiz düşün. Gözlerinle sekizi takip et. Bu siyah sekizi göz hareketlerinle bir kaç defa yeniden çiz. Sonra ellerini gözlerinin üstünden kaldır. Gözlerin bir iki dakika daha kapalı kalsın. Ardından gözlerini aç. Etrafını seyret. Bebek bakışlarıyla seyret. Puslu ya da buğulu olmasına takılma. Yalnızca seyret. Çok rahatlayacağından eminim.




-Hidroterapi

Adı üstünde su terapisi. İki ufak havlu, sıcak ve soğuk dolu iki kap. Sıcaklık ellerini yakmayacak kadar olsun. Soğuk su için buz küpleri, akü kullanabilirsin. Önce havluları kapların içinde iyice ıslat. Önce sıcak olanı güzelce sık ve elmacık kemiklerini kapatacak biçimde gözlerinin üstünü kapat. 30 saniye boyunca derin nefesler alarak rahatla. Ardından 30 saniye de soğuk suya batırılmış havluyla gözlerini kapat. Bastırmak yok. Bu devinimi 5 dakika sürecek kadar tekrar et. Yani her havlu ile 5 sefer olmak üzere terapiyi sürdür. Ardından yüzünü kurularken göz çevrene hafif hafif masaj yap. Etrafı yine bebeksi gözlerle seyret. Günde iki defa yapılabilir. Yaptıklarım içinde beni en rahatlatan uygulama bu oldu. Sen de seveceksin.



-Yakına ve uzağa odaklanma egzersizi. Dış mekanda daha rahat yapılıyor. Fakat deli muamelesi görmemek için tenha yerler ideal. Evinde rahat edeceksen evde yap. Ayakta dururken sağ el ile sağ gözü kapat ve sol başparmağı göz hizasında kaldır. Fonda ise odaklanacağın ikinci bir hedef belirle, bir binanın tepesi ya da dağın zirvesi vs. Önce parmağına bak ve 10'a kadar say. Bitince hemen ardındaki ikinci hedefine odaklan ve 10'e kadar say. Birinciye odaklanırken ikinciyi çift göreceksin. Bu kez solu solla kapat ve sağ parmağa bak, tekrar dağ... şeklinde 15 defa bu devrimi yap. Sonra iki gözle birden aynı işlemi bu kez 20 defa yap. Bittiğinde palming yaparak gözlerini dinlendirmeyi ihmal etme.

-Swing
Sallanma. Önce bir nesneye odaklan. Mesela ben masanın üstündeki vazoya odaklandım. Gözlerin vazoya odaklanmışken vücudunu sağa sola döndür. 100'e kadar say. Bir de bunun uzun versiyonu var. O da youtube videosunda daha detaylı olarak görünüyor. Başlangıçta gözler açıkken sallanıyorsun. Nesneleri takip ederek. Yine yumuşak, görmeye odaklanmaya çalışmadan etrafını seyrediyorsun. Sonra gözlerini kapatıp seyrettiğin nesneleri karanlıkta görmeye çalışıyorsun. Yeniden gözlerini açıp bu kez parmağını takip ederek sallanıyorsun. Sonra iki parmağını ve kollarını hedefe alarak sallanıyorsun. Bunları 10'a kadar sayarak tamamlıyorsun. Finale doğru kollarını daha yavaş sallamaya, dereceli olarak hızını düşürmeye çalışıyorsun. Günde 2-3 defa 5-6 dklık seanslarla yapılabilir.

-Sunning

Güneşlenmek. Özellikle gözün ışığa karşı hassas ise gözlerini güçlendirmeyi hedefleyen bir egzersiz. Öncelikle güneşin fazla dik olmadığı, 9-16 saatleri öncesi ve sonrasında güneşi karşına al. Gözlerini kapat. Başını ve boynunu sağa sola döndürerek güneşlen. Bu hareketleri yaparken boynunu zorlama, yumuşak, hassas olmaya gayret et. Zihninde dünyanın renklerini, şekillerin keskinliğini ve onları ne kadar net görebileceğini düşün. 1-5 dakika arası yapman yeterli. Sonrasında palming yaparak gözlerini rahatlat.

 -Göz kırpmak önemli. Gözlerini kırparken bunu, kelebeğin kanat çırpışı gibi kadifemsi ve hafif bir biçimde yapmalısın.

-Herhangi bir nesneye bakarken bütüne değil de detaylara odaklanarak bakmalısın. Bütüne bakmak gözü yorar. Oysa detaylar gözün odaklanma kabiliyetini arttırır. Ufak yazıları okumak göz kaslarının güçlendiren bir etmendir. Gördüğün her türlü prospektüsü, deterjan üstü yazısını oku.

-Renk terapisi. Her gün bir renge odaklanarak gör. Nesneyi değil rengi görmeye çalış.

-Bu göz yogası diye adlandırılan bir uygulama. Karanlıkta görmeye çalışmak. Kafanda kurgulamak gibi değil basbayağı görmeye çalışacaksın. Önce karanlık bir odada bir mum ışığına odaklan. Gözünü kırpmadan ama çok zorlanmadan da ne kadar bakabilirsen, yarım veya bir dakika, göz kırpma ihtiyacı hissedene dek muma bak. Gözlerin yaşarmaya başladığında  ya da göz kırpma ihtiyacı hissettiğinde gözünü kapat. Ve mum ışığının nasıl olduğunu karanlığına yansıt. Her detayını karanlığa işle. Haresindeki maviliği, titreyişini, turuncusunun parlak enerjisini. Bir ressam gibi gözlerinle mumu çiz.

-Android uygulaması eye trainer da benzer tekniklerle geliştirilmiş.

Bunları yaparken önemli olan gözü yormadan, zorlamadan yapmak. Yoksa baş ağrısı çekebilirsin. Bir günde derece düşürmek mümkün değil, bunu zamana yay. Bir ay, iki ay sonra derecen düşerse sakın şaşırma. Şifayı veren Allah'tır. Şifaya giden yolları aramak da bizim işimiz. Rabbim gözümüze, gönlümüze nurunu yaysın.



 

Blogroll

sardunya, yasemin, zeytin, jacobinia, lonicera, hydrangea